Historia marki Dacia sięga lat 40-stych XX wieku. Wtedy w mieście Pitești, nad rzeką Ardżesz (rum. Argeș), rozpoczęto produkcję części samolotowych. Dwie dekady później firma zmieniła profil produkcji, a z linii zaczęły wyjeżdżać auta, które w kolejnych latach stały się integralnym elementem naddunajskiego krajobrazu.
Swoja nazwę pojazdy Dacii zawdzięczają historycznej krainie o tej samej nazwie, która zamieszkiwana przez ludność geto-dacką w dużej mierze znajdowała się na terenie współczesnej Rumunii. Gdy w 1952 roku rozpoczęto działalność fabryki Uzina de Autoturisme Piteşti, entuzjazm sięgał zenitu. Niestety rzeczywistość zweryfikowała marzenia rumuńskich inżynierów. Produkcja ostatecznej wersji Dacii Mioveni przeciągała się latami. Przełom nastąpił w 1968 wieku. Lekiem na wieloletnie niepowodzenia okazała się umowa z koncernem Renault. Dzięki zacieśnieniu współpracy rumuńska fabryka mogła rozpocząć produkcję aut z wykorzystaniem francuskiej technologii.
Pod koniec lat 60-tych Uzina de Autoturisme Piteşti zaczęła pracować na największych obrotach. Pierwszym dzieckiem rumuńsko-francuskiego mariażu była Dacia 1100, czyli brat bliźniak Renault 8. Między 1968 a 1971 rokiem, pośród rejwachu tworzonego przez rytmiczny szczekot taśmy produkcyjnej, z rumuńskiej fabryki wyjechało 40 tysięcy egzemplarzy pierwszego modelu opatrzonego logiem Dacii. Po 8 latach współpracy zdecydowano się na samodzielną produkcję aut. W 1976 zakończono ścisłą współpracę z Renault, natomiast z końcem dekady zaprzestano sprzedaży Dacii 2000 oraz D6, które były produkowane na licencji francuskiego koncernu. Doświadczenie z lat poprzednich pozwoliło inżynierom Dacii na samodzielne konstruowanie kolejnych modeli.
Rozbrat z Renault trwał do 1999 roku. Rumuńska marka rozpoczęła nowe tysiąclecie wielkimi zmianami. Konsekwencją ponownego mariażu było wprowadzenie wysokich standardów produkcji w zakładach Dacii oraz wdrożeń metod pracy znanych z fabryk francuskiego producenta.
Aktualna oferta Dacii obejmuje zarówno modele osobowe, jak i dostawcze – http://dacia.jaszpol.pl/samochody-nowe/samochody-nowe.html, Wiele z nich otrzymywało prestiżowe nagrody przemysłu motoryzacyjnego. Dacia Lodgy zdobyła tytuł Rodzinnego Samochodu Roku 2012, Dokker został doceniony w plebiscycie Van of The Year 2013 zajmując 2. miejsce, natomiast Duster uznano Indyjskim Samochodem Roku 2013. W Polsce Dacia cieszy się niesłabnąca popularnością, gdyż umiejętnie łączy jakość wykonania z przystępną ceną. Szeroka gama modeli pozwala na wybór samochodu dokładnie dopasowanego do naszych potrzeb.
Blisko 50 lat od pierwszego pojazdu wykonanego w fabryce w Pitești, rumuńska marka ma się bardzo dobrze. Współpraca z Renault sprawiła, że Dacia otrzymała drugie życie. Jej historia trwa i nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić.